Gazete Yorum © 2024. Tüm hakları saklıdır.

  1. Anasayfa
  2. Kültür
  3. Osmanlı’da Yeşil Ayakkabı ve Çorap Yasağı: Dini ve Siyasi Sebepler

Osmanlı’da Yeşil Ayakkabı ve Çorap Yasağı: Dini ve Siyasi Sebepler

admin admin -

- 2 dk okuma süresi

Osmanlı İmparatorluğu’nda, Müslümanlar için kutsal kabul edilen yeşil rengin, gayrimüslimler tarafından ayakkabı ve çorap olarak kullanılması yasaktı. Bu yasağın temelinde, peygamberin kullandığı bir renk olarak yeşilin saygıyla anılması yatıyordu.

  1. yüzyılda İstanbul’a gelen J. Grelot’nun seyahatnamesinde yer alan bilgilere göre, Osmanlı topraklarında farklı topluluklar için belirli renk kodları uygulanıyordu. Türkler ve Avrupalılar sarı, Ermeniler kırmızı, Rumlar mor, Yahudiler ise siyah ayakkabı giyerken, yeşil renk özellikle yasaklanmıştı. Müslümanlar için manevi bir değeri olan bu rengin gayrimüslimler tarafından giyilmesi büyük bir saygısızlık olarak görülüyordu.

İran Şahı Abbas ve Osmanlı Elçisi Arasındaki Diyalog

Osmanlı Devleti, bu konuda yalnızca kendi topraklarında değil, komşu ülkelerde de hassasiyet gösteriyordu. Grelot’nun aktardığına göre, Osmanlı elçisi İran’a giderek, Hristiyanların da yeşil ayakkabı ve çorap giydiğini fark etti. Bunun üzerine, Osmanlı hükümdarı adına İran Şahı Abbas’tan bu uygulamayı yasaklamasını talep etti.

Ancak Şah Abbas, bu talebe karşılık Osmanlı padişahına hitaben ilginç bir yanıt verdi. Şah, yeşilin sadece cansız nesnelerde değil, doğada da var olduğunu ve Osmanlı topraklarında hayvanların otlara pislediğini belirtti. Şah Abbas, eğer Osmanlı hükümdarı kendi topraklarında hayvanların otları kirletmesini engelleyebilirse, kendisinin de halkına yeşil ayakkabı giymeyi yasaklayacağını söyledi.

Bu diyalog, Osmanlı’nın dini hassasiyetlerinin yanı sıra, dönemin diplomatik ilişkilerinde mizah ve ince zekânın da etkili olduğunu gösteriyor.

CUMHA – CUMHUR HABER AJANSI

İlgili Yazılar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir