Merkezi Sınavla Öğrenci Alan Okullara Yeni Düzenleme
Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okulların belirlenme süreci yeniden yapılandırıldı. Bu kapsamda üç yeni komisyon oluşturulacak:
•Merkezi Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul İl Değerlendirme Komisyonu
•Merkezi Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul İl Teklif Komisyonu
•Merkezi Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul Bakanlık Tespit Komisyonu
Bu komisyonlar, okulların adaylık süreçlerini değerlendirerek uygun görülenleri Bakanlık onayına sunacak.
Bünyesinde ortaokul bulunan ve merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okulların ortaokul kısmına öğrenci alımı yazılı veya sözlü sınav sonuçlarına göre yapılabilecek. Ayrıca, bu okullar her yıl izleme ve değerlendirmeye tabi tutulacak; başarısız bulunan okullar kapsamdan çıkarılabilecek.
Bu okullara atanan öğretmen ve yöneticiler, Millî Eğitim Akademisi tarafından düzenlenen eğitimlere katılmak zorunda olacak.
Mesleki ve Teknik Eğitimde Yeni Uygulamalar
Yönetmelikle birlikte mesleki ve teknik eğitim kurumları şu kategorilere ayrılacak:
•Bölge Okulu
•İhtisas Okulu
•Sektör İçi ve Sektöre Entegre Okul
Sektöre entegre okullarda eğitim görmek isteyen öğrenciler, 9. ve 10. sınıflarını farklı okullarda tamamladıktan sonra 11. sınıftan itibaren nakil yoluyla bu okullara geçiş yapabilecek.
Öğretmen ve yöneticilerin mesleki yeterliliklerini artırmak amacıyla Millî Eğitim Akademisi’nde eğitim almaları zorunlu hale getirildi. Okullarda yıllık izleme ve değerlendirme faaliyetleri yürütülerek başarı durumları analiz edilecek.
Devamsızlıkla İlgili Yeni Kurallar
Yeni düzenlemeye göre devamsızlık süresini dolduran öğrenciler:
•Derslere devam edemeyecek.
•Sınavlara giremeyecek.
•Teşekkür, takdir, onur ve üstün başarı belgeleri alamayacak.
Öğrenim hakkı bulunan öğrenciler bir sonraki eğitim-öğretim yılında eğitimlerine devam edebilecek. Ancak öğrenim hakkı bulunmayanlar açık öğretim lisesi, mesleki açık öğretim lisesi veya mesleki eğitim merkezine yönlendirilecek.
Mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin teorik derslerde devamsızlık süresi toplam ders saatinin altıda birini geçemeyecek.
Devamsızlık nedeniyle başarısız sayılan öğrencilerin işletmelerle olan sözleşmeleri feshedilecek ve sigorta çıkışları yapılacak.
Sorumluluk Sınavlarında Değişiklik
Türk dili ve edebiyatı ile yabancı dil derslerinden yapılan sorumluluk sınavları artık iki aşamalı olacak:
1.Yazılı sınav
2.Uygulamalı sınav
Bu sınavlar için ayrı komisyonlar kurulacak. Ancak komisyonların üyeleri aynı kişilerden oluşturulacak.
12.sınıfta ders başarısızlığı nedeniyle mezun olamayan öğrenciler, başarısız oldukları ders sayısına bakılmaksızın sınıf tekrar edebilecek.
Öğretmenlerin Görev ve Yetkilerinde Değişiklikler
Öğretmenlerin çalışma koşullarına ilişkin bazı düzenlemeler yapıldı:
•Engelli öğretmenler ve engelli yakını olan öğretmenlerin ders programları, engel durumları göz önünde bulundurularak düzenlenecek.
•Beden eğitimi dersine katılamayacak öğrenciler, resmî sağlık kuruluşlarından alınan rapor ile muaf tutulacak.
•Öğrenci gelişim dosyası uygulaması getirildi. Öğrencilerin akademik gelişimi ve sosyal sorumluluk projeleri dijital ortamda kayıt altına alınacak.
•Öğrencilerin ulusal ve uluslararası projelere katılım bilgileri, öğrenci gelişim dosyasında yer alacak.
Öğrenci Nakil ve Yerleştirme Süreci
Yönetmelikte yapılan değişikliklerle, yetenek sınavıyla öğrenci alan güzel sanatlar ve spor liselerine kayıt hakkı kazanan ancak sınıf açılmaması nedeniyle kayıt yaptıramayan öğrencilerin başka okullara yerleştirilmesi sağlanacak.
Ayrıca, zorunlu hallerde öğrenciler kontenjan şartı aranmaksızın farklı okullara nakledilebilecek. Bunlar:
•Öğrencinin veya velisinin can güvenliği riski taşıması
•Doğal afet nedeniyle taşınma
•Velinin kamu görevine atanması
Nakil işlemlerinde merkezi sınav puanı ve yerel yerleştirme kriterleri dikkate alınacak.
Dijital Belgeler ve Mesleki Eğitimde Yeni Süreçler
•Döner sermayeye sahip okullarda kalfalık ve ustalık belgeleri dijital ortamda düzenlenecek ve e-Devlet sistemine aktarılacak. Fiziksel olarak basılmayacak ancak isteyenler e-Devlet üzerinden çıktı alabilecek.
•12.sınıf öğrencileri için işletmelerde mesleki eğitim esas olacak ve sektöre bağlı yoğunlaştırılmış eğitim modeli uygulanabilecek.
İş Birliği Protokollerinde Yeni Kurallar
Öğretim programlarının geliştirilmesi, öğretmenlerin hizmet içi eğitimleri ve eğitim ortamlarının iyileştirilmesi için yükseköğretim kurumları, belediyeler, işletmeler ve sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği yapılabilecek.
Bu tür iş birlikleri için il/ilçe millî eğitim müdürlüğünün bilgisi ve onayı dahilinde protokol imzalanması zorunlu olacak.
Protokollerde:
•İl/ilçe millî eğitim müdürü ve okul müdürünün imzası bulunacak.
•Bakanlığın ilgili genel müdürlüğüne bilgi verilecek.
Kültürler arası öğrenci değişim programları kapsamında, Bakanlığın ilgili birimleri dışında farklı adlar altında iş birliği protokolü düzenlenemeyecek.
Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan bu değişiklikler, eğitim sisteminde birçok yeniliği beraberinde getirdi. Özellikle merkezi sınav sistemi, devamsızlık kuralları, mesleki eğitim ve öğretmenlerin çalışma koşulları gibi kritik konularda önemli düzenlemeler yürürlüğe girdi.
CUMHA – Ayşegül ÇALIŞIR